Terug naar de kern
Waarom doe jij wat je dagelijks doet? Waarom ben je gestart als ondernemer en heb je het bedrijf opgericht waar jij nu – al enkele jaren – aan werkt?
Geregeld ontvang ik per mail of via LinkedIn een heel gerichte vraag. Voor een tekst die moet passen in een brochure, nieuwsbrief of website bijvoorbeeld. Voordat ik daarmee start neem ik eerst een stapje terug. De waarom vraag die ik jou hiervoor al twee keer stelde, stel ik dan ook. Waarom wil je een flyer? Maar vooral: waarom denk je dat dit het beste middel is?
Het antwoord op mijn vragen legt jouw kern bloot. Het geeft mij inzicht in datgene wat voor jou belangrijk is. Het vertelt mij niet alleen waarom, maar ook voor wie jij werkt.
Bovendien vertel je mij daarna waarschijnlijk ook al gauw hoe jij daar invulling aan geeft.
Een marketing- en communicatieplan wijst je de weg
Na al mijn waarom vragen ben jij hopelijk benieuwd waarom ik dat zo graag wil weten. En terecht! Ik zie marketing en communicatie als een gids. Met de juiste aanpak help je jouw doelgroep om met jou in contact te komen. Zo leren ze jou kennen om te beslissen of ze gebruik willen maken van jouw product of dienst. Diezelfde marketing en communicatie zorgt ervoor dat jij opvalt in de zee van aanbieders. Maar… dat gebeurt alleen als je de juiste keuzes durf te maken.
Want wat wil jij aan jouw doelgroep bekend maken? Welke actie wil jij dat ze ondernemen? Zodra je mij dat kunt vertellen, kan ik voor jou aan de slag. Daarbij richt ik mij allereerst op jouw doel. Om jouw doelstelling te behalen, omschrijf ik jouw boodschap en doelgroep(en). Al deze antwoorden vertaal ik vervolgens in een marketing- en communicatieplan dat past bij jou én jouw bedrijf. Daarbij laat ik los wat jij eerder hebt gedaan en richt ik mij op een concrete aanpak. Van denken naar consistent doen. Gecombineerd met de juiste tone of voice resulteert dit in de boodschap die jij wil delen.
Ervaringen van opdrachtgevers
“Anouk versterkt ons team als communicatiepartner en dat werkt onwijs prettig. Anouk is iemand die de vertaalslag maakt van techniek, ICT en cijfertjes naar begrijpbare communicatie en dat kan zij als geen ander. Anouk schrijft, ontwerpt, stuurt derden partijen aan en ontwikkelt onze communicatiestrategie voor onze interne en externe stake- en shareholders. Gezamenlijk ontwikkelen wij een communicatiestrategie die zich richt op community building en niet direct op externe publiciteit, dat weet Anouk als geen ander neer te zetten. Als jonge technische startup belichten wij veel vanuit de techniek, alleen is het de kunst om iemand als Anouk te vinden die de vertaalslag maakt naar de buitenwereld en zo iemand hebben wij gevonden.”
“Het mooie aan Anouk is dat ze vaak maar een half woord nodig heeft. Anouk luistert, observeert, daagt je uit om goed na te denken over datgene wat je graag wilt vertellen en gaat dan aan de slag. Het resultaat is een stuk tekst wat je zelf in je hoofd had, maar niet op schrift kon krijgen! Als voorzitter van een kleine stichting die zich inzet om de mobiliteit van een aantal mensen met een verstandelijke beperking te vergroten, ben ik erg blij met Anouk. Ze zet zich belangeloos in en heeft de teksten voor onze site geredigeerd en een flyer gemaakt voor het werven van donateurs. Anouk, heel erg bedankt!”
“Wij zijn heel blij met Anouk als communicatiepartner. Anouk is gedreven, vakkundig en eerlijk. Ze houdt ons scherp, maakt onze teksten net iets scherper en dat maakt dat wij weer scherper zichtbaar zijn. Anouk denkt goed met ons mee en houdt de afgesproken koers goed in de gaten. We zijn dan ook heel blij dat ze op ons pad is gekomen en hopen nog een lange tijd met haar samen te werken.”
“Anouk is een fantastische veelzijdige vakvrouw! Ze heeft niet alleen mega veel kennis van haar vakgebied maar bezit ook de vaardigheid om goede vragen te stellen zodat jij helder krijgt waar je naar toe wilt met je bedrijf. En deze boodschap weet zij dan weer super goed voor jou te vertalen. Ik ben heel blij met onze samenwerking en ik hoop nog lang met deze vakvrouw samen te mogen werken!”